Het ontstaan van discotheek BlueTiek-In
Op 20 mei 1983 openden Herman Dikker en Dick Beekman de BlueTiek-in discotheek in het voormalige Victoria Mercedes-Benz showroompand, aan de Karel Doormanstraat in Rotterdam. De discotheek kreeg dezelfde naam als hun populaire keten van kledingwinkels in de stad.
Er werd gekeken naar mogelijkheden om te investeren. Dick en Herman wilden hun kleding-imperium niet verder uitbreiden dan Rotterdam en omstreken. Naar eigen zeggen: “Onder geen beding wilden wij meer winkels daar we al dagen in de auto zaten om winkels te bezoeken of te checken en voor inkoop tot Hong Kong toe, we wilden niet nog groter worden”. De doelgroep werd onder de loupe genomen en de conclusie was dat de jeugd mooie kleren wilden en… uitgaan. Rotterdam had geen super-discotheek zoals Alcazar in Puttershoek of clubs zoals in Antwerpen of Amsterdam.
Herman en Dick maakten een afspraak op het stadhuis waar ze vertelden dat Rotterdam een grote disco nodig had. Dick: “De gemeente was opgetogen daar dat wij niet als Horeca bazen dachten maar als modefreaks en wilde graag met ons meedenken”. Een ander detail wat Dick naar voren bracht was dat al het personeel via het toenmalige arbeidsbureau werd aangenomen en alles en iedereen gewoon ‘wit’ werd uitbetaald.
Locatie, capaciteit en het beleid om aan de bar van BlueTiek-in lage prijzen te hanteren, waren stuk voor stuk factoren die tot succes leidden. De goede muziek en juiste sfeer speelden ook een rol. Er was een serieuze programmering met optredens van artiesten en thema-avonden. Het publiek was een doorsnee van de jongeren in de Rotterdamse regio en er was geen onderscheid in klasse of kleur.
De discotheek was vanaf de opening zijn tijd vooruit. De verlichting, twee bewegende dansvloeren en de geheel verzorgde ambiance waren in die jaren ongekend. Het was een mega-disco, één van de eerste in Nederland. De capaciteit was tweeduizend bezoekers. Een keuken waar je hamburgers, tosti’s en stukken pizza kon eten maakte het af. Het was voor het personeel hard werken als de zaal vol stond. BlueTiek-in was geopend op donderdag-, vrijdag-, zaterdag- en zondagavond.
Op donderdag- en zondagavond waren er vaak optredens. Dan traden er artiesten op van internationale allure, zoals Sam & Dave, Viola Wills en Centerfold. Ook Hugh Masakela, Joyce Kennedy & Jeffrey Osborne, The Platters, Imagination, Daniel Sahuleka, Stephanie Mills, Colonel Abrahams, Divine, MC Miker G & DJ Sven en Sophia George hebben op het Rotterdamse podium gestaan.
Televisie-opnamen en evenementen
Er werden in BlueTiek-in opnamen gemaakt voor het muziekprogramma Pop Sjop TV van NCRV-presentator Jaap de Groot, met optredens van een groot aantal artiesten, onder meer Thompson Twins, MDMC, Alphaville, The Sherman Brothers, The Limit, Status Quo, Limahl, Kim Wilde, Julian Lennon, Feargal Sharkey, Ultravox, Pia Zadora & Jermaine Jackson en Vanessa. Ook de kabeltelevisiezender Sky Channel nam er shows op, met de bekende presentatoren Amanda Redington en Pat Sharp.
BlueTiek-in was er vroeg bij met hiphop, rap en de breakdance-doorbraak begin 1984. Mogelijk mede door de producties van Peter Slaghuis voor rapper Extince en de Rotterdamse hiphop-act Timedrillers, was hij op de hoogte van deze ontwikkelingen. De muziek werd tamelijk populair en er waren al snel optredens van Alex & The City Crew, Dynamic Rockers, Master Genius, Mantronix en zelfs Grandmaster Flash & The Furious Five (hoewel Flash er niet bij was desbetreffende tournee).
Op social media zijn veel berichten te vinden over vroegere evenementen in BlueTiek-in. Zo schreef Jim Romers op 9 januari 2015 op Facebook: “Er was een mixwedstrijd voor DJ’s met als hoofdprijs een Dateq GPM8.2 mengtafel”. Er waren dus ook talentenjachten voor DJ’s.
Het publiek werd vermaakt met verkleed- en thema-avonden. De foto’s met verkleed (bar)personeel doet vermoeden dat er veel aandacht werd besteed aan het enthousiast maken en houden van het publiek. Zo waren er bijvoorbeeld een Rock ‘n Roll verkleedavond (hoofdprijs een jaar gratis entree) en een Travestiefestival dat op 3 november 1983 werd afgesloten met een optreden van de Liquid Gold band. Vanuit de modewinkels werden modeshows georganiseerd in de disco. De indruk bestaat dat sommige reguliere bezoekers werden gevraagd om hierbij model te zijn.
Veel bezoekers kwamen meerdere avonden per weekend, je kon een weekend-pas kopen. Er waren ook mensen die op een vaste avond kwamen. Sommigen alleen op zondagavond, de avond waarop er verder in de stad niet veel te doen was. De eerste twee jaren, 1984 en 1985, werd BlueTiek-in door het Algemeen Dagblad uitgeroepen tot ‘Disco van het Jaar’. Helaas volgde er eind maart 1986 een schietpartij, waarbij twee jonge mensen overleden. Een bezoeker en één van de portiers werden het slachtoffer van een wraakactie van een bezoeker die eerder diezelfde avond de deur werd gewezen. De eigenaren ondernamen direct actie en er volgde een verbouwing van de entree om de zaak nóg veiliger te maken. De opkomst van het publiek herstelde zich na het incident langzaam van een daling.
Het einde van BlueTiek-in
BlueTiek-in werd begin 1988 overgenomen door de ondernemers S. Tsatsis en L. de Goederen. Er werd voor meer dan een miljoen gulden verbouwd. De disco maakte een doorstart onder dezelfde naam, maar de bezoekers bleven helaas weg. In 1989 werd de discotheek na een faillissement verkocht aan horecaondernemer Sjoerd Kooistra uit Groningen. Deze keer werd de naam veranderd in ‘Network’. Over deze periode is weinig informatie te vinden. In 1990 werd de disco opnieuw doorverkocht, nu aan de ondernemers Teun en Willem van Rij. De nieuwe naam werd ‘Carrera’. Jaren daarna werd de disco weer enige jaren een grote hit als de Baja Beach Club van Robin Bravenboer.
Er is tegenwoordig een parkeergarage in het pand gevestigd. Dick en Herman verlieten eind 1988 Nederland, nadat ze met hulp van de bank de modezaken naar het personeel hadden overgeheveld.
Leave A Comment