//Georges Knap – de man van de zakelijke kant

Holland Pop

Georges Knap – de man van de zakelijke kant

Een samenloop van omstandigheden leidde tot het Holland Pop Festival. Twee mannen die elk een plan hadden voor een festival kwamen samen. George Knap had in eerste instantie een plan om een ‘popfestivalletje’ te organiseren in Ommoord.

De start

Georges is muziekliefhebber van zowel klassieke muziek als popmuziek. Hij zat in het jongerenwerk in de wijk Rotterdam-Ommoord, waar zijn gezin rond 1970 woonde. Georges was vertegenwoordiger bij een handelsbedrijf en had een gezin met drie kinderen. In zijn vrije tijd hield hij zich vanuit het jongerenwerk met popmuziek bezig. In 1970 was Rotterdam 25 jaar bezig met de wederopbouw na de Tweede Wereldoorlog. Daarvoor werd een manifestatie georganiseerd, C’70 genaamd. Elke wijk mocht gebruik maken van een geldbedrag om activiteiten in de buurt te organiseren. Georges had bij een overleg over het besteden van het beschikbare C’70 budget geopperd een popfestival te organiseren. De meer behoudende deelnemers aan die vergadering zagen een modelbouw-evenement meer zitten. Georges stapte uit het commissie.

Zelf doen?

Een festival organiseren bleef een optie. Na een eerste oriëntatie met andere partijen gaf Georges het idee echter op. Het plan voor een festival was evenwel in een conceptplan van de wijk terecht gekomen, dat was ingeleverd bij het stadhuis van Rotterdam. Directeur Fibbe van C’70 had bij een persconferentie een opmerking gemaakt over budget voor een festival. Dat werd opgepikt door de pers en men kwam bij Georges uit. Die had in eerste instantie niet in de gaten dat dit idee voortkwam uit zijn eigen eerdere voorstel bij het wijkoverleg. Een dag na die persconferentie bleken er journalisten naar de familie Knap gebeld te hebben voor een interview.

Blufpoker

Bij dat interview kwamen er vragen over het plan van Georges om een popfestival te organiseren. Georges speelde blufpoker, er werd niet doorgevraagd. Na een periode van berichten in de krant en meer contact met journalisten nam hij journalist Bert Bakker van Het Vrije Volk in vertrouwen en vertelde hem dat het er geen voortgang zat in zijn plan. Bert lichtte Georges in dat er een jongeman in Delft met eenzelfde idee rondliep om een festival te organiseren. Ook stelde Bert voor om eens een gesprek aan te gaan met die jongen, Berry Visser genaamd.

Samenwerking met Berry

De eerste kennismaking verliep onhandig. Georges belde aan en kwam op zolder bij Berry terecht. Berry was met vrienden en er werd geblowd. Georges was als vertegenwoordiger gekleed in een blauw pak met een stropdas. Hij leek meer op iemand van de recherche dan een man die een popfestival wilde organiseren. Het eerste gesprek verliep stroef. Eerst zag het daar niet naar uit, maar uiteindelijk kwam het tot een samenwerking tussen de mannen.

De zakelijke kant werd gerund door Georges

Georges was de spin in het web van de zakelijke kant. Door zijn creativiteit op dit gebied kreeg hij een bijna onwerkbaar plan van de grond. Het terrein in het Kralingse Bos werd gerealiseerd mede door lobbywerk van de ouders van Georges. De technische kant van het festival werd geregeld met zakelijke relaties, evenals de sponsoring die grotendeels van het kapitalistische Coca Cola kwam. Het ‘Coca Cola’ startkapitaal van fl.50.000,- werd met fl.25.000,- aangevuld door het Ministerie van CRM. Omdat de grote bands van tevoren moesten worden betaald, was dit beginkapitaal zeer belangrijk voor het opstarten van het festival. De grote bands waren bevestigd en betaald, wat belangrijk was voor het vertrouwen van de agentschappen van de andere bands die op de lijst van de organisatie stonden.

Georges was degene die het zakelijk voor elkaar kreeg een enorm festival te organiseren. Er zit veel werk op de achtergrond aan vast. Veel zaken moesten geregeld worden. Neem het verhaal van de entreekaarten. Dat waren rollen, die eerst moesten worden gestempeld in het stadhuis voordat ze konden worden gebruikt. Met vermakelijkheidsbelasting, Georges schat 35 procent, vooraf te betalen. Dat soort zaken vroegen om oplossingen en zijn een onderbelichte kant van het festival.

Door Okkie Vijfvinkel

Bronnen:
  • Holland Pop Festival 1970, drie legendarische dagen in Kralingen, interview Peter Sijnkes
2020-10-12T09:26:41+00:00juni 24th, 2020|Hollandpop|

Leave A Comment