PHOXX heeft van meerdere producties foto’s op de set laten maken. Daardoor zijn er fotoseries beschikbaar die niet de ‘gladde’ montage laten zien van een commercial, maar de rauwe werkelijkheid van het maken van een film: eindeloos wachten, kou, regen, zon, te veel wolken, te weinig wolken, verkeer tegenhouden, gesprekken met ‘boze’ bestuurders die moeten wachten tot ze mogen doorrijden, overleg tussen regisseur en cameraman of -vrouw, technische opbouw, spanning na elke opname, catering, overleg, en weer wachten, ….. we doen het nog één keer!
Wat spannend is: Op één locatie een winterscene bouwen, terwijl het 15 meter verderop zomer is. Wat saai is: Filmen op een locatie waar het weer maar niet wil meezitten.
En waar gaat het dan over? Denk aan sneeuw bij het Wereldmuseum; een helikopter op het dak tegenover Pakhuis Meesteren; een auto die over de Erasmusbrug rijdt en van alle kanten moet worden gefilmd; een file van vuilniswagens die over de Koninginnebrug naar het Noordereiland rijdt; of een vrachtwagen van een bekend Biermerk die, komende vanuit Blijdorp vanaf de ’s Gravendijkwal, de West-Kruiskade opdraait. Voor ál deze zaken moeten de omliggende wegen worden afgesloten op het moment dat de camera’s draaien. Daarnaast moet de crew veilig kunnen werken., vergunningen moeten in orde zijn en patrouillerende politie te woord gestaan. De hinder van het verkeer moet hij dus minimaliseren.
Om dit te garanderen worden tientallen verkeersregelaars, verbonden door portofoons, ingezet om à la minute de armen te strekken om het verkeer tot staan te brengen. Reagerend op het commando van PHOXX:
Leave A Comment